Språk

Språklig kompetanse er avgjørende for å kunne kommunisere med andre, delta i lek og ha medinnflytelse i hverdagen. Derfor var det naturlig for oss å velge dette som satsningsområde nå i år.

Barna skal få møte og være del av et rikt og variert språkmiljø.  Språklig kompetanse er avgjørende for å kunne kommunisere med andre, delta i lek og ha medinnflytelse i hverdagen. Barna lærer best når de deltar aktivt og får bruke språket sammen med andre. Vi vil derfor legge til rette for barnas språkbruk i meningsfulle sammenhenger. Barna skal få gode erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, redskap for tankene og utrykk for egne tanker, meninger og følelser.  Personalet skal tilpasse de språklige aktivitetene til barnas språklige ferdigheter, interesser og initiativ. Barn lærer når de holder på med noe de er opptatt av og interessert i. Alle barn skal oppleve at noen lytter til og viser interesse for det de sier og gir utrykk for hver dag.

En dag i barnehagen består av utallige hverdagssituasjoner der barna kan bruke språket aktivt.  Et godt språkstimulerende miljø er preget av at personalet bruker språket i samspill med barna hele dagen. Rundt matbordet går for eksempel samtalen mellom barna og de voksne, og i leken bruker barna språket når de kommuniserer med hverandre. I garderoben bruker de voksne og barna navn på klærne og snakker om det de gjør, og de snakker sammen om felles opplevelser eller om noe som skal skje senere på dagen.

I tillegg til disse hverdagssamtalene, vil vi bruke fortellinger, lese eventyr/bøker, sang, rim og regler og snakkepakka som er et pedagogisk hjelpemiddel i forhold til språk.