Relasjonskompetanse

Læring og det å oppleve mestring og trygghet er preget av kvaliteten i samspillet mellom barn og personale, det har derfor vært naturlig for oss å ha språk og relasjonskompetanse som satsningsområde kommende år.

Vi går nå inn i et prosjekt ”Utvikling av relasjonskompetanse i barnehagen”. Prosjektet involverer lederteamet, hele personalgruppen, foreldrene og barna. Målet er å heve relasjonskompetansen hos hele personalet. Det vil si øke kunnskapen, holdninger, evner og ferdigheter til å etablere, utvikle, vedlikeholde og reparere relasjoner mellom mennesker.

Bingen barnehage skal være en barnehage som er preget av tillit, trygghet og trivsel i alle ledd, som igjen fører til økt kvalitet. Personalet skal heve kompetansen på samhandling med barn, foreldre og kollegaer. Samhandling og relasjoner er viktig for å kunne samarbeide og få frem det beste i hverandre. I barnehagehverdagen og på møter jobber vi med ulike øvelser/ prosjekter og intern opplæring innen temaet. Dette gjør vi for å bli bedre kjent med hverandre i personalet, med foreldre og barna.

«En god relasjon bygger på likeverdighet og det er alltid den voksen som har ansvar for kvaliteten på relasjonen. Hvis vi har en god relasjon til barnet kan vi i mye større grad forvente at barnet er villig til å samarbeide. Når barnet ikke samarbeider må den voksne ta ansvar for, ved hjelp av sin sensitivitet, å finne ut hvorfor. Den voksnes sensitivitet omfatter i denne sammenheng evnen og viljen til å forholde seg nysgjerrig, undrende, medfølende, empatisk og reflekterende til barnets selvopplevelse». (Jesper Juul, 2003)

Å skape en god relasjon handler ikke om at den voksen alltid skal imøtekomme barnets ønsker. Barnet skal imidlertid føle at det blir sett og tatt på alvor i enhver situasjon, også der hvor den voksen må ta en beslutning som går på tvers av det barnet ønsker å oppnå. Det viktige er den følelsen barnet sitter igjen med av å være et respektert og akseptert individ.

Rammeplanen beskriver hvor viktig de voksnes holdninger er for barnets personlige utvikling: ”Hvordan barn opplever møte med andre vil påvirke barns oppfatninger av seg selv. Personalet må møte barn på en måte som formidler respekt og aksept, tillit og tiltro.”

En helt grunnleggende holdning som må være til stede når personalet skal skape gode og likeverdige relasjoner er anerkjennelse. Den som er anerkjennende vil møte barnet på en måte som formidler respekt og aksept, tillit og tiltro.